Автоматизація звуку через гру

Автоматизація звуку через гру

Автоматизація звуку через груАвтоматизація звуку – це закріплення правильності рухів органів артикуляції в процесі виголошення того чи іншого звуку.

Перед тим, як приступити до автоматизації звуку, його слід навчитися вимовляти окремо від інших звуків. Як правило, у дитини або дорослої людини, яка вимовляє звук неправильно, вже склалася звичка дефектної вимови. І навіть коли сам по собі звук поставлений, в контексті промови він крихкий. Автоматизуючи звук у мові, ми позбавляємося від негативного стереотипу та закріплюємо новий, правильний.

На жаль, процес автоматизації звуку може затягнутися: дитині довго не вдається правильно вимовляти поставлений звук в складах, словах та фразах. Багаторазове повторення одного та того ж мовного матеріалу стомлює малюка. У нього знижується інтерес до занять, що веде до погіршення результатів корекційної роботи. Щоб підвищити інтерес дітей до логопедичних занять, логопеди використовують різноманітні творчі завдання та дидактичний матеріал.

Що дають гральні прийоми та вправи:

  • пробуджують у малюка бажання брати активну участь в корекційному процесі;
  • активуються процеси сприйняття, уваги, пам’яті, мислення;
  • розвиваються загальна та дрібна моторика;
  • розвиваються окорухові функції;
  • формуються графомоторні навички;
  • формуються навички орієнтування (в схемі тіла, в просторі, на площині);
  • оптимізується процес автоматизації шляхом включення в роботу слухового, рухового, шкірно-кінестетичного, зорового аналізаторів;
  • підвищується пізнавальна активність та працездатність дитини;
  • регулюються поведінкові труднощі дітей: вони привчаються підкорятися правилам гри.

Ми розповімо про гральні прийоми по закріпленню правильної звуковимови, які можна використовувати не тільки в автоматизації ізольованих звуків, але й для закріплення звуків в складах та словах.

“Нанизування прищіпок”

Малюку пропонується закріпити прищіпки на вирізані з кольорового картону фігури (сонце, їжак, ялинка, куля та ін.), потім промовляється звук, що відпрацьовується.

“Вправа з дзигою”

Дитина розкручує іграшку – дзигу по черзі великим та вказівним пальцями, великим та середнім, великим та безіменним, великим та мізинцем. Вправу виконуємо спочатку пальцями провідної, потім іншої руки. Дзига крутиться, малюк вимовляє звук, що відпрацьовується.

“Сухий басейн”

Малюку пропонується знайти іграшку в ємкості з горохом (квасолею) та вимовити звук (склад, слово).

“Доріжка”

Закріплюємо на стіні (малюємо на папері) схему: довга смуга, короткі смуги, точки. Малюк пересуває по цих лініях іграшку, що символізує звук, вимовляє звук довго, коротко або уривчасто.

“Ромашка”

На пелюсточку приклеєні малюнки з потрібним звуком. Дитина чітко вимовляє назву малюнка.

“Лабіринт”

По намальованому лабіринту (доріжці) дитина проводить пальчиком, малює маркером (пізніше просто простежує очима), промовляючи звук.

“Побудуй замок”

Малюк збирає з кубиків споруду та вимовляє звук (склад, слово).

“Магічний екран”

Обведення та малювання по різних лініях через “магічний екран” (посібник можна купити в магазині, робота з нею викликає у дітей величезний інтерес) з одночасним проголошенням звуку.

“Співоча мотузка”

Малюк викладає мотузку (різнокольорові шнурки) по намальованій лінії та тягне звук.

“Кулька”

1 варіант: під час вимовляння звуку діти перекочують (перекладають з рук в руки) кульку від пінг-понгу, м’ячик (дерев’яний, пластмасовий, каучуковий, металевий).

2 варіант: м’ячик – “їжачок” малюк притискає до столу вказівним пальцем, потім перекочує до середнього, безіменного, мізинця. При натисканні відпрацьовують потрібний звук.

3 варіант: малюк прокатує м’яч, машинку, намагаючись влучити у ворота, промовляючи звук.

“Раз – крок, два – крок…”

1 варіант: дитина вказівним та середнім пальцями крокує по намальованих кружечках, квіточках, листочках, промовляючи уривчасто потрібний звук.

2 варіант: пальчики малюка крокують по отворах кухонної решітки.

3 варіант: на пальчики надягають печатки. Дитина змочує їх в фарбах та крокує по аркушу, залишаючи сліди. На кожен крок називає звук.

4 варіант: дитина крокує по кімнаті, називаючи звук на кожен крок (також склад, слово).

“Живі іграшки”

На столі розкласти (можна закріпити на магнітній дошці) квіточки, листочки, хмари, будиночки та ін. по всій поверхні. Дитина бере іграшку, перестрибуючи з квітки на квітку, називає звук, що відпрацьовується.

“Скажи стільки ж раз”

1 варіант: кинути кубик, порахувати точки. Дитина повинна сказати заданий звук стільки раз, скільки точок випадає на кубику (опора на зоровий аналізатор). Обрати одну з перевернутих карток, порахувати, скільки намальовано кружків (квадратиків, квіточок та ін.), промовити звук стільки ж раз.

2 варіант: дитина послухає, скільки разів логопед грюкне, тупне, вдарить в бубен та ін. й каже стільки ж раз потрібний звук (опора на слуховий аналізатор).

3 варіант: дитина закриває очі. Логопед б’є кілька разів пальцем по долоні дитини. Малюк рахує та промовляє звук потрібну кількість разів (опора на шкірно-кінестетичний аналізатор).

“Кольорові намиста”

На гумці прикріплені кольорові намиста. Дитині потрібно клацати пальчиками тільки по намистах певного кольору, називаючи потрібний звук.

“Таблиці”

Дитині пропонуються таблиці з різними малюнками. Обводячи певний малюнок, малюк вимовляє довго звук. Можна закреслювати малюнок, можна доторкатися пальчиком та вимовляти звук.

“Різнокольорові прищіпки”

На стіні прикріплюємо шнурки чотирьох кольорів. Дитина дістає з мішечка прищіпку, закріплює її на мотузці відповідного кольору та вимовляє звук.

“Геоконт”

Використовуючи цей посібник В. В. Воскобовіча, можна промовляти звук тривало або уривчасто. Дитині пропонується знайти штиречкі певного кольору, доторкнутися до них та назвати звук. Потім дитина натягує гумку, щоб вийшла задана фігура та промовляє протяжно звук, проводячи пальчиком по гумках (сторонам фігури).

“Сипучий матеріал”

Дитина пальчиками малює на рівній поверхні, що посипана манкою або піском, та «шипить», «свистить», «ричить».

“Клубочок”

Дитина намотує нитки на клубок та вимовляє (шта-што-шти-штука, ас-ос-ус та ін.).

“Пірамідка”

Дитина збирає пірамідку, промовляючи необхідний звук (склад, слово).

“Шнурок з вузликами”

Малюк збирає шнурок в долоньку, вимовляючи звук (склади, слово).

“Насіння”

Дитині пропонується викласти з насіння доріжку, промовляючи звук, що відпрацьовується.

“Сходинки”

1 варіант: дитина крокує пальчиками по намальованих сходах вгору та вниз, правильно повторюючи звук.

2 варіант: сходинки викладаються самою дитиною на столі з паличок, сірників, кубиків. Дитина крокує пальчиками по сходах вгору та вниз, правильно повторюючи звук.

“Гармошка”

Скласти аркуш «гармошкою», приклеїти малюнки з потрібним звуком. Дитина вимовляє слово, виділяючи звук.

“Веселий м’яч”

Дитині пропонується вимовляти склади та слова під ритм, відбиваючи м’яч об підлогу, або кидати його один одному.

“Олівець, що розмовляє”

Малюємо на аркуші паперу різні лінії, малюк обводить лінії та тягне звук.

“Дзвіночок”

Дитина називає малюнки з автоматизованим звуком. Якщо дитина вимовляє слово неправильно – дорослий дзвенить в дзвіночок.

Ненудних Вам занять!

comments powered by HyperComments