Заїкання у дітей

Заїкання виліковнеЗаїкання – це порушення темпу, ритму, плавності мови, що викликається судомами в різних частинах мовного апарату.

При заїканні дитини ми спостерігаємо в її промові вимушені зупинки або повторення окремих звуків та складів. Заїкання найчастіше виникає у дітей у віці від двох до п’яти років. Щоб вчасно допомогти дитині, дуже важливо не пропустити перші ознаки заїкання:

  • дитина раптово замовкає, відмовляється говорити (це може тривати від двох годин до доби, після чого дитина знову починає говорити, але вже, заїкаючись. Якщо встигнути звернутися до фахівця до моменту виникнення заїкання, його можна запобігти);
  • вживання перед окремими словами зайвих звуків (а, і);
  • повторення перших складів або цілих слів на початку фрази;
  • вимушені зупинки в середині слова, фрази;
  • труднощі перед початком мови.

Причиною появи заїкання є ослаблена центральна нервова система. Причини для виникнення заїкання можуть бути різними. Іноді воно з’являється після ряду інфекційних захворювань, коли організм ослаблений. Часто заїкання виникає після переляку або при тривалій психічній невротизації – постійному несправедливому, грубому ставленні до дитини оточуючих її людей. До заїкання може призвести раптова зміна в гіршу сторону життєвих умов (обстановки в сім’ї, режиму). Нерідкі випадки заїкання у дітей з рано розвинутою мовою, батьки яких читають їм занадто багато віршів, казок, просять постійно: «розкажи», «повтори», часто змушують говорити напоказ.

Іноді у дітей, які пізно почали говорити (у віці близько трьох років), одночасно з бурхливим розвитком мови виникає й заїкання. Слід мати на увазі, що заїкання також може з’являтися у дітей з моторною сферою, яка уповільнено формується. Такі діти незграбні, погано себе обслуговують, мляво жують, у них недостатньо розвинена дрібна моторика рук.


ЩО РОБИТИ?

Знання цих причин має допомогти батькам та педагогам вчасно помітити тривожні ознаки та своєчасно звернутися до фахівців (психолога, психоневролога, логопеда Харків), оскільки заїкання легше попередити, ніж лікувати.

З огляду на те, що у заїкуватих дітей та дітей групи ризику ослаблена нервова система, для них потрібні індивідуальний підхід, спокійна обстановка в сім’ї, правильний загальний та мовний режим:

– не читати дітям багато книг, які не відповідають їхньому віку. Шкідливо читання на ніч страшних казок, тому що це може викликати у дитини почуття постійного страху: він боїться побачити Бабу Ягу, лісовика, біса та ін.

– не дозволяти часто та довго дивитися телевізійні передачі. Це стомлює та збуджує дитину. Особливо негативно діють передачі, які не відповідають її віку, особливо перед сном.

– надмірно балувати дітей, виконувати будь-які їхні забаганки, тому що в цьому випадку психічною травмою для дитини може послужити навіть незначна суперечність їй, наприклад, відмова в чомусь бажаному. Вимоги, що пред’являються до дитини, повинні відповідати її віку, бути завжди однаковими, постійними з боку всіх оточуючих як в родині, так і в дитячому садку, в школі.

– перевантажувати дитину великою кількістю вражень (кіно, читання, перегляд телепередач та ін.) в період одужання після перенесеного захворювання. Недотримання режиму та вимог правильного виховання в цей час може легко привести до виникнення заїкання.

– залякувати дитину, карати, залишаючи одну в приміщенні, особливо погано освітленому. У вигляді покарання можна змусити її спокійно посидіти на стільці, позбавити участі в улюбленій грі та ін.

Педагогам необхідно:

– встановити зв’язок з батьками,
– виявити причини заїкання та постаратися їх усунути,
– проявити до такої дитини максимум уваги, чуйності, налагодити з нею контакт,
– не фіксувати увагу дитини на його недоліку і стежити, щоб його не дражнили інші діти,
– не залучати дітей, які заїкаються в ігри, що збуджують та вимагають від учасників індивідуальних мовних виступів.

При спілкуванні з такою дитиною, важливо пам’ятати:

– чітко, плавно (не відриваючи одне слово від іншого), не поспішаючи;
– не питати першими на уроках, краще запитати після дитини, яка добре відповіла;
– якщо дитина не може почати говорити або почала, але погано, запинаючись, вчитель повинен допомогти їй вимовити слово (фразу) або відвернути її увагу іншим питанням, не давши можливості говорити із запинками;
– на святі треба надати дитині можливість заспівати пісню разом з іншими дітьми, щоб не позбавляти радості виступити, не підкреслювати її недолік, а, навпаки, вселяти впевненість у власних силах.

Для дитини, яка заїкається, дуже важливі заняття музикою та танцями, які сприяють розвитку правильного мовного дихання, почуття темпу, ритму. Корисні додаткові заняття зі співу.

Заїкувата дитина весь час повинна знаходитися під наглядом логопеда Харків та психоневролога.

Бажаємо успіху!

Додаткова інформація

Поставити свої запитання та отримати консультацію Ви можете, звернувшись за моб. тел.: 096-27-23-846, 093-74-35-699, 066-87-26-409
Skype: vesnina_s_v
e-mail: vesninagroup@gmail.com

Запис обов’язковий!!!

price

Відгук на логопеда

comments powered by HyperComments