Пісочна арт-терапія для дітей

Пісочна арт-терапія для дітей

Пісочна арт-терапія для дітейМабуть, у кожного з нас є свої позитивні спогади з дитинства, пов’язані з іграми в піску – морському, річковому або тим, що засипають в пісочниці біля будинку. Однак пісок не такий простий. Елементарні, здавалося б, ігри можуть бути дуже корисні для психічного здоров’я та розвитку дітей. Особливо якщо ці ігри – пісочна терапія.

Ви помічали, що пісок для малюків має якусь магічну силу? У певному віці їх починає вабити до нього: дітям хочеться помацати пісок, поколупатися в ньому палицею, пограти іграшками, викопати ямку.

В першу чергу, пісочна терапія для дітей – це прекрасна можливість для самовираження, розвитку творчих схильностей у дитини, а також простий та дієвий спосіб навчитися виражати свої почуття, емоції, переживання. Заняття пісочної терапією під керівництвом психолога дає відповіді на багато питань батьків, що стосуються внутрішнього емоційного світу їхньої дитини, дозволяє розкрити та побачити справжні причини конфліктів, страхів, а в подальшому провести корекцію!

Розробники пісочної терапії – учні відомого психолога та вченого Карла Юнга. Терапія грунтується на відкритті психолога того факту, що наше несвідоме спілкується з нами символами, підказками, що допомагає нам нерідко вилікуватися від хвороб, впоратися з труднощами та вирішити якісь складні питання. Сьогодні гра з піском стає все більш популярною. Активно стала використовуватися пісочна терапія в дитячому садку.

Як це працює? Малюнки, створені на піску нашими руками, є відображенням несвідомого. Вони – як сни, але їх ще можна помацати. З їх допомогою ми виводимо назовні наші переживання, внутрішні проблеми, які мучать конфлікти. Психолог або педагог допоможе розглянути все це на вашому малюнку, а також та усвідомити, які думки вас турбують.

Пісочниця – прекрасний посередник для встановлення контакту з дитиною. І якщо вона погано говорить та не може розповісти дорослому про свої переживання, то в таких іграх з піском все стає можливо. Програючи хвилюючу ситуацію за допомогою маленьких фігурок, створюючи картину з піску, дитина розкривається, та дорослі отримують можливість побачити внутрішній світ дитини в даний момент та в ході пісочної терапії вона обов’язково «виллється» на піщану поверхню. Але це далеко не єдиний плюс пісочної терапії: вона чудово розвиває дрібну моторику (пісок завдяки своїй структурі благотворно впливає на тактильні відчуття та стимулює нервові закінчення, які знаходяться в подушечках пальців), фантазію, творчі здібності, образне мислення та багато іншого.

Робота з піском заспокоює (особливо гіперактивних дітей) – в ньому начебто міститься цілюща сонячна енергія, яка заряджає нас позитивними емоціями.

Хороша пісочна терапія для дошкільнят і тим, що при створенні тих чи інших композицій тут не потрібні художні навички, як в малюванні. Отже, немає місце розчаруванням, помилкам та невпевненості у власних силах. На «пісочному» занятті діти розкуті, веселі та натхнені: вони створюють власний світ, робити це нескінченно приємно.

Пісочна терапія схожа на гру, а в грі дитина пізнає навколишній світ, долає труднощі, вчиться вирішувати дорослі проблеми. Тут важлива участь педагога чи психолога, який вчасно допоможе знайти малюку рішення та вихід з ситуації, що склалася.

Прекрасно допомагає пісочна терапія в логопедії. Діти, у яких є якісь проблеми з промовою, набагато швидше засвоюють вправи, відображені на піску. Так, обожнюють малюки ліпити різні літери, слова, складні для них буквосполучення. Діти, які насилу розмовляють, набагато швидше долають проблеми з промовою, тому що пісок впливає на тактильно-кінестетичні центри, пов’язані з тими півкулями мозку, які відповідають за розвиток мовної активності.

Діти, що підросли, можуть вчитися складати розповіді на основі того, що вони «намалювали» на піску. Це вчить їх зв’язного мовлення, навичок переказу, причому це їм дійсно цікаво: кому не хочеться описати те, що зображено на піску?

Для організації пісочної терапії знадобиться:

  • Ящик для піску (пісочниця), розмір в сантиметрах: 50х70х8. Вважається, що такий розмір пісочниці відповідає обсягу поля зорового сприйняття.
  • Пісок (звичайний, але просіяний, чистий).
  • Вода.
  • Колекція мініатюрних фігурок.

Пісочниця для пісочної терапії може бути дерев’яною або пластиковою. Головне, щоб у неї були досить високі бортики (щоб пісок не висипався) та дно, забарвлене в блакитний колір. Воно буде символізувати небо або воду, що полегшує процес гри та створення своєї власної картини.

Заняття проводяться за допомогою великої кількості маленьких фігурок та спеціальних пісочниць з сухим або вологим чистим піском.

На заняттях діти люблять подорожувати в казкову країну разом з Пісочним чоловічком – охоронцем чарівної пісочниці. Кожен раз, сідаючи навколо пісочниці, хлопці слухають розповідь Пісочного чоловічка про новій цікавій грі.

Класичний сеанс пісочної терапії починається з того, що психолог дає завдання створити картину свого настрою та дитина вибирає найбільш привабливі для неї іграшки.

Важливо, щоб вони були різноманітними та дозволили дитині задіяти в своїх іграх різні аспекти життя. Це повинні бути фігурки людей (бажано різного віку, різної національності, професії, категорії), причому як реальних, так й уявних. Фігурки тварин – домашніх, диких, міфічних. Деякі символічні предмети на зразок дзеркал, яєць, метеликів. Іграшкові будівлі та меблі: будиночки, церкви, вежі, замки. З’єднувальні іграшки: сходи, мотузки, каміння, зернятка, квасоля. Машинки, літаки, поїзди, човни. Рослинність: дерева, гілочки, квіти, кущі. Різні речі: ґудзики, пір’я, монетки.

Після чого ці самі фігурки в довільному порядку розміщуються на одному з підносів з піском. Розміщувати їх можна як завгодно: в один ряд, по колу, в різних кінцях підносу та ін. Фігурки можуть з’єднувати намальовані «доріжки» (зв’язки між об’єктами), «сліди», зроблені пальцями, або їх може взагалі нічого не з’єднувати – все так, як захочеться зробити дитині.

Терапевтичний ефект досягається вже на етапі розміщення іграшок. Коли картина буде завершена, психолог зможе інтерпретувати, що турбує дитину в даний відрізок часу, а також допоможе їй знайти вихід зі складної ситуації в ході гри.

У залі для занять може грати спокійна музика, а може панувати повна тиша – в залежності від настрою групи та віку дітей.

В умовах дитячого садка та школи не тільки психолог може використовувати пісочницю, а й педагоги, які можуть проводити розвиваючі ігри на піску. Розвиваючі заняття на піску ефективніші, ніж стандартні прийоми навчання.

Саме завдяки самостійним малюнкам на піску, дитина швидше освоює букви та цифри, засвоює поняття «право» та «ліво», тимчасові поняття дня та ночі, пір року. За допомогою побудов на піску можна розвивати наочно-образне мислення, сприйняття та пам’ять. У пісочниці потужно розвивається тактильна чутливість, дрібна моторика руки.

Займаючись іграми на піску, дитині стає цікаво, вона намагається зробити правильно, красиво, акуратно та, що не менш важливо – швидко.

Діти часто не можуть ясно сформулювати або назвати те, що з ними відбувається. Будуючи різні сюжети, дитина може програвати різні труднощі в своєму житті. Наприклад, труднощі в спілкуванні з дітьми, нерішучість або свої страхи.

Гра з піском – це своєрідна самотерапія дитини за допомогою психолога. Дитина є господарем в ящику з піском та, переживаючи це почуття, вона стає внутрішньо сильнішою, тому що може змінювати свої малюнки, сюжети, відносини та настрої.

В іграх на піску йдуть війни, боротьба добра та зла, але дитина завжди знає, що добро переможе! І цей досвід дуже важливий для її майбутнього життя.

У пісочній терапії діти знаходять внутрішню свободу та впевненість, що їх ніхто не засудить та прийме їх такими, якими вони є. Спочатку на піску, а потім і в реальному житті!

Мета такої терапії — не змінювати та переробляти дитину, не вчити її якимось спеціальним поведінковим навичкам, а дати їй можливість бути самою себе.

Чим корисні ігри з піском?

  • Розвивають сприйняття, мислення, пам’ять, увагу, мову, навички самоконтролю та саморегуляції, творче мислення, уяву і фантазію;
  • Формують у дитину уявлення про навколишній світ;
  • Розвивають дрібну моторику, окомір;
  • Заспокоюють та розслаблюють, знімаючи напругу;
  • Виховують почуття успішності та впевненості в собі (ось як я можу!);
  • Допомагають пізнавати зовнішній та свій внутрішній світ.

Поряд з високою ефективністю методу, пісочна терапія має й протипоказання. Не рекомендується у випадках, коли:

  • Рівень тривожності дитини (дорослого) дуже високий;
  • Є алергія та астма на пил та дрібні частинки;
  • Є шкірні захворювання та порізи на руках.

Форми та варіанти пісочній терапії

1. Ігрові методи

Дидактичний ігровий практикум з використанням пісочниці застосовують для самих маленьких. Вчені довели, що пісок поглинає негативну енергію, заспокоює, наповнює гармонією. Саме тому так корисно малюкам грати в пісочниці.

Серія ігор за книгою Т.Д. Зінкевич-Євстигнєєва «Ігри в казкотерапії», спрямовані на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості та дрібної моторики рук, творчої фантазії, допомагають пізнавати зовнішній та свій внутрішній світ):

  1. «Чутливі долоні». Гаряче-холодне, м’яке-тверде, сухе-мокре.
  2. «Відбитки наших рук». Малюкам дуже подобається на піску робити відбитки ніжок, долоньок, зображати пальчиками сліди тварин. А ще дуже цікаво та приємно закопувати в пісок свої ручки та ніжки.
  3. Гра «Секретик». Що заховано в піску? У піску ховаються будь-які іграшки, при цьому схованка позначається, завдання дитини – відкапали «секретик», а потім зробити схожий.
  4. Малюнки на піску. За допомогою палички можна малювати букви, цифри, геометричні фігури та цілі картини.

Ці невигадливі вправи володіють колосальним значенням для розвитку психіки дитини. По-перше, такого роду взаємодія з піском стабілізує емоційний стан. По-друге, з розвитком дрібної моторики, ми вчимо дитину прислухатися до себе та проговорювати свої відчуття, це сприяє розвитку мови, довільної уваги, пам’яті. Але головне дитина отримує перший досвід рефлексії – вчиться розуміти себе та інших.

2. З метою діагностики (індивідуальна та групова форма)

В індивідуальній формі можна діагностувати:

  • Наявність внутрішніх конфліктів (боротьба, пісочна країна в стані руйнування).
  • Рівень та спрямованість агресії (гетеро та аутоагресія).
  • Конфлікти з близькими. В цьому випадку є протиборство героїв пісочної казки, що грають роль реальних членів оточення автора.
  • Потенційні, ресурсні можливості (коли є якісь чудові предмети, що несуть визволення та щасливе вирішення ситуації).
  • Способи подолання труднощів (взаємодопомога, заступництво, уникнення).
  • Рівень розвитку емоційної сфери (аналіз почуттів, рефлексія).
  • Аналіз розташування фігурок в пісочниці та їх значення.

У груповій формі роботи з пісочницею можна діагностувати:

  • Характер взаємодії в групі.
  • Розподіл ролей в групі.
  • Стиль поведінки кожного учасника групи.

3. Метод психокорекційного впливу (наприклад, при наявності у дитини емоційних та поведінкових порушень невротичного характеру). В інших випадках – як допоміжний засіб, що дозволяє стимулювати дитину, розвинути її сенсомоторні навички, знизити емоційну напругу та ін.)

Особливо потребують такої терапії дошкільнята з ЗПР, ОНР, діти з ОВЗ. У ролі ведучих характеристик таких дошкільнят виділяють слабку емоційну стійкість, порушення самоконтролю у всіх видах діяльності, агресивність поведінки та її провокуючий характер, труднощі пристосування до дитячого колективу, метушливість, часту зміну настрою, відчуття страху, фамільярність по відношенню до дорослого. На піску кожна обрана фігурка втілює будь-який персонаж, який може взаємодіяти з іншими героями. Дитина сама вигадує, про що вони говорять або що роблять; іноді вона може запросити психолога приєднатися до гри та виступати від імені будь-якого персонажа. У всіх цих випадках дитина відчуває себе господарем свого маленького світу та є режисером драми, яка розігрується на пісочному аркуші. Те, що колись таїлося в глибині дитячої душі, виходить на світло; персонажі гри приходять в рух, висловлюючи найбільш актуальні для дитини почуття та думки.

Запропонована техніка може виявитися їм вельми корисною. При наявності у дитини певних мовних порушень, як у дітей з ОНР застосовується серія ігор «Пісочна грамота», спрямовані на розвиток фонематичного слуху, корекцію звуковимови, навчання читання та письма.

Стиль та динаміка гри в пісочниці у дітей, що мають проблеми інтелектуального розвитку становить до 60 хв. Сюжет, як правило у них в грі не чіткий та найчастіше спостерігається конфронтація, боротьба за територію, паралельна гра.

Важливо зауважити, що крім хвилин захоплення, заняття сприяють розвитку ручної моторики та зорово-рухової координації, які необхідні для підготовки дитини до письма. Справа в тому, що в головному мозку людини центри, відповідальні за мову та рухи пальців рук, розташовані дуже близько.

4. Як психопрофілактичний, що розвиває засоби

Психопрофілактика проводиться з метою недопущення проблемних ситуацій. Маючи чудову властивість «заземлити» негативну психічну енергію – пісок є прекрасним психопрофілактичних засобом. Психопрофілактичний та розвивальний аспекти проявляються в постановці казок та міфів в пісочниці. Граючи разом з дитиною, можна передавати їй власний життєвий досвід.

5. У психологічному консультуванні дітей, підлітків та дорослих.

В якості надання первинної психологічної допомоги.

МАЛЮВАННЯ ПІСКОМ

Дана техніка, під назвою «Пісочна арт-терапія» дивовижна тим, що пропонує використовувати пісок та техніку малювання піском, як основу для творчості та самопізнання.

Для організації занять потрібно:

  • планшет/піддон/стіл – в залежності від приміщення (якщо обладнання стоїть стаціонарно, то можна мати світлові столи, якщо має прибиратися після занять, то краще купувати планшети/піддон);
  • кварцевий пісок (можна мати кілька варіантів кольорового піску для арт-терапії).

Малювання піском, пісочна анімація – все це назви одного й того ж заняття, яке стало останнім часом надзвичайно популярним. Воно й не дивно.

Малювання піском – це незвичайне мистецтво створення малюнків за допомогою піску, це можливість висловити свої почуття та емоції без слів.

Малювання піском розвиває:

  • Дрібну моторику.
  • Покращує пам’ять.
  • Пластику рухів.
  • Роботу мозку.
  • Боротьбу зі стресом.

Саме в такому стані найкраще знімаються стреси, внутрішнє напруження, йдуть проблеми…

Малюванню піском особливо властиво: маніпулюючи сипучими матеріалами, людина позбавляється від негативних емоцій. Малювання відбувається безпосередньо пальцями по піску, що сприяє розвитку сенсорних відчуттів, розслабляє та гармонізує, а так само сприяє розвитку двох півкуль (тому що малювання відбувається двома руками).

Займатися малюванням на піску можуть навіть зовсім маленькі діти. Розвивати моторику це заняття буде не гірше, ніж малювання пальчиковими фарбами, а безладу від нього набагато менше.

Досвід роботи з дітьми показав, що використання пісочної терапії дає позитивні результати:

  • Діти відчувають себе більш успішними;
  • На заняттях весело, немає нудьги та монотонності;
  • У дитячому садку, школі дитина легше адаптується в колективі;
  • Страх та напруга зникає.

Потрапляючи в казкову пісочну країну, хлопці грають в Чарівній пісочниці та відчувають себе справжніми Чарівниками!

comments powered by HyperComments