Пісочна терапія в роботі логопеда, психолога

Пісочна терапія в роботі логопеда, психолога

Пісочна терапіяПорушення пізнавальних функцій та мови у дітей часто супроводжується емоційними труднощами та, як наслідок, проблемами в поведінці, у відносинах з дорослими та однолітками, зниженим емоційним фоном та іншими “вторинними” труднощами. Це пов’язано з тим, що дитина з порушеннями розвитку відчуває, що вона не може відповідати вимогам оточуючих її людей, не виправдовує їх очікувань, не може впоратися з тим, що її однолітки можуть робити легко та невимушено. Найчастіше це її засмучує, турбує, самооцінка дитини знижується. І особливо гострими ці переживання стають у відносинах з батьками. Вони можуть відчувати почуття провини, сорому, злоби та роздратування на дитину та ситуацію, що склалася, незручність та напруга в спілкуванні з іншими людьми. Дитина, будучи частиною сім’ї, не може не відчувати цього.

З іншого боку, проблеми в стосунках в родині, конфлікти, невротізірованность, нерозуміння та відсутність підтримки можуть призводити до мовних проблем, проблем в спілкуванні, навчанні (труднощі засвоєння нового матеріалу, порушень уваги, пам’яті, страх відповідати, пасивність у навчальній діяльності). Ці проблеми, на жаль, можуть стати єдиною можливою спробою дитини звернути увагу на неї, на її потреби та переживання в сім’ї.

Це складні ситуації для всієї родини, в яких може знадобитися допомога фахівця.

Пісочна терапіяПісочна терапія як ігровий підхід в роботі з дітьми бере свій початок, як це не дивно, в спостереженнях відомого письменника-фантаста Герберта Уеллса за своїми дітьми. У книзі “Ігри на підлозі” (“Floor Games”, 1911) Уеллс описав, як його маленькі сини, граючи з мініатюрними фігурками, допомагають собі долати труднощі, що виникають в спілкуванні один з одним та з іншими членами сім’ї. Англійський психолог Маргарет Ловенфельд, засновниця Лондонського Інституту дитячої психології, познайомившись з цією книгою, вирішила поєднати фігурки з піском та водою. Діти, з якими вона працювала, швидко освоївши новий вид гри, відразу ж стали переносити фігурки в пісочницю та будувати в ній те, що вони називали “Мій світ”. Таким чином, саме діти дали назву новій методиці роботи “Техніка Світу” (World Technique).

В кінці 50-х років XX сторіччя швейцарський юнгіанскій аналітик, дитячий психотерапевт Дора Калфф, учениця К.Г. Юнга, поєднала досвід Ловенфельд з юнгіанським напрямком та стала родоначальницею юнгіанської пісочної терапії (Sandplay) як окремого психотерапевтичного напрямку.

Пісочна терапія ефективна в роботі не тільки з дітьми, але й з дорослими. Вона допомагає висловити почуття, переживання, для яких не завжди знаходяться відповідні слова, відновити душевну рівновагу, знайти контакт з самим собою та зробити правильний вибір. Як говорила Дора Калфф, пісочна терапія є способом встановити доступ до глибоких рівнів психіки, до її несвідомим самоцілющим можливостям, що виявляється при певних умовах. Це стає можливим в безпечному просторі, де людина як доросла, так та дитина, – відчуваючи, що вона не сам, та одночасно з цим вільна та захищена, може перетворювати внутрішні тривожні образи в помітні, відчутні.

Пісочна терапія ефективна при роботі з травматичними переживаннями, з психосоматичними розладами, при складнощах в спілкуванні, при бажанні зрозуміти себе, вирішити свої внутрішні суперечності. Вона може бути ефективною як для раціональних, “розумових” людей, так і для тих, кому складно висловити, підібрати слова для своїх переживань, хто боїться свого внутрішнього голосу та не хоче його чути. Дітям піднос з піском допомагає впоратися з високою тривожністю, пасивністю, почуттям ізольованості та самотності, шкільними труднощами, причинами яких часто стають емоційні проблеми дитини.

Записатися

comments powered by HyperComments