Розвиваємо фонетичний слух: 14 вправ від простого до складного

Розвиваємо фонетичний слух: 14 вправ від простого до складного

Розвиваємо фонетичний слухЧому важливо розвивати фонематичний слух? Це – запорука правильної вимови, а потім – читання та письма.

  1. Вгадай звук. Нехай дитина закриє очі та зробіть той чи інший побутовий шум – переливання води, шелест газети, дзвін ложок, скрип дверей. Запитайте дитину: що вона почула?
  2. Шумливі мішечки. Разом з дитиною насипте в різні мішечки або коробочки різні “інгредієнти” – крупу, гудзики, скріпки. Дитина закриває очі, а ви берете той чи інший мішечок та трясете ім. Дитина відгадує за звуком, що всередині мішечка.
  3. Чарівна паличка. Взявши олівець або палицю будь-якого призначення, постукайте нею по різним предметам в будинку. Чарівна паличка змусить звучати вазу, стіл, стіну, миску … Потім ускладніть завдання – дитина відгадує з закритими очима, який предмет “зазвучав”.
  4. Жмурки. Дитині зав’язують очі, та вона рухається в сторону дзвіночка, бубна, свистка.
  5. Повтори хлопки. Дитина повинна повторити за вами ритмічний малюнок хлопків. Наприклад – 2 хлопки, пауза, 1 хлопок, пауза, 2 хлопки.
  6. Дізнайся свій голос. Запишіть на касету різні голоси – близьких людей та самої дитини. Нехай дитина вгадає, хто говорить.
  7. Голосно-тихо. Домовтеся, які дії дитина буде виконувати, коли ви говорите голосно, та які – коли тихо.
  8. Слухай та обирай. Перед дитиною малюнки з подібними за звучанням словами (ком, сом, лом). Дорослий називає предмет, а дитина піднімає відповідний малюнок.
  9. Вірно-невірно. Дорослий показує дитині малюнок та називає предмет, замінюючи першу літеру (форота, корота, морота, ворота, пороти, хорота). Завдання дитини – хлопнути в долоні, коли вона почує правильний варіант вимови.
  10. Оплески = слова. Промовте слова різної довжини, інтонаційно розділяючи на склади. Потім повторіть те ж саме, супроводжуючи кожен склад хлопком: па-па – 2 хлопки, ло-па-та – 3 хлопки, ба-ле-ри-на – 4 хлопки. Далі запропонуйте дитині самостійно “відхлопати” кількість складів у слові.
  11. Ляскни, коли почув звук. Оберіть один звук та чітко його вимовіть, підберіть склади та слова, де він виразно чутний. Потім вимовляєте ряди звуків, склади, короткі слова, де є та де немає заданого звуку. Дитина повинна плеснути в долоні, коли почує ряд, склад або слово, в якому міститься заданий звук.
  12. Скільки звуків. Дорослий називає один, два, три звуки, а дитина на слух визначає та називає їх кількість.
  13. Поплескаємо. Оберіть один звук, задайте його дитині. Потім вимовляєте різні слова, в тому числі ті, що починаються з заданого звуку. Коли дитина чує такі слова, вона плескає в долоні.
  14. Відгадай слово. Дитині пропонуються слова з пропущеним звуком – їй потрібно відгадати слово. Наприклад, зі слів втік звук л: ми.о, ку.ак, .ампа.
comments powered by HyperComments