Складаємо разом казки

Складаємо разом казки

НАВЧАЄМО ДІТЕЙ ОРАТОРСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ З ДИТИНСТВА

Складаємо разом казки - навчаємо дітей ораторської майстерностіВаш малюк може довго слухати захоплюючі історії, повні чудес та пригод? А що, якщо він сам виступить у ролі казкаря? Допоможіть дитині в цьому корисному та цікавому занятті.

З чого почати

Складати казки можна між справою, на ходу. Адже коли руки зайняті господарством, голова вільна для творчості. Малюк із задоволенням візьме участь в розробці казкового сюжету та в грі, непомітно поповнить свій словниковий запас, закріпить граматичний лад мови, та, що найголовніше, потренується в мистецтві оповідача (усне монологічне мовлення).

Казки можна складати про що завгодно, навіть про овочі та речі домашнього вжитку, але спочатку потренувавшись на більш «простому» матеріалі. Існують різні «рецепти» організації таких творчих тренувань. Те, як ви будете їх використовувати, залежить від віку дитини. 5-6-річна дитина вже досить вільно складає самостійно, та завдання дорослого – дати імпульс до творчості. Багато що залежить від її та ваших творчих можливостей, умов, в яких ви займетеся творчістю (буде це спеціально відведений час або доведеться складати, попутно займаючись іншими справами або перебуваючи в дорозі).

«Закінчи казку»

Треба дати дитині завдання – придумати для казки кінцівку. Вашою метою буде розвиток вміння логічно завершувати будь-яку розповідь, вміння осмислювати та правильно закінчувати думку, активізувати словниковий запас. Отже, ви пропонуєте дитині найпростіший сюжет з декількох пропозицій. Наприклад: «Пішов якось хлопчик Стьопа в ліс за грибами. Зустрів Стьопа в лісі білку – та помахала йому пухнастим хвостом та поскакала по гілках дерев. Попався йому заєць, та тільки зайчик-боягуз відразу сховався в кущах – злякався. Багато грибів Стьопа назбирав, суниці наївся. Так ходив він по лісі, ходив та й заблукав у зовсім незнайоме йому місце. Спочатку хлопчик трохи злякався, але потім згадав, що він дуже сміливий (інакше як би він один в ліс пішов) та став оглядатися. Дивиться Стьопа по сторонах, щоб зрозуміти, де він опинився та раптом бачить … ».

Тут ви звертаєтеся до малюка з проханням закінчити казку відповідно до її змісту. Якщо виникають труднощі, можна допомагати йому допоміжними питаннями: «Що побачив хлопчик? Що він збирав? Що могло статися з ним в лісі? Хто міг допомогти Стьопі вибратися з лісу?». Дуже важливо емоційно реагувати на кожну знайдену дитиною відповідь (здивування, радість, переляк та ін., розвиваючи таким чином емоційне ставлення до творчості, навик передачі емоцій в мові.

Можна влаштувати конкурс різних варіантів закінчення казки: кожен з вас може запропонувати кілька варіантів, а потім ви разом їх обговоріть. Останній етап грає важливу роль в розвитку саме логічного мислення та вміння сприймати та продовжувати розпочату думку. Надалі дитина може розповісти кому-небудь написану казку та проілюструвати її малюнками. Після створення декількох таких кінцівок до ваших невигадливих сюжетів (не намагайтеся придумати складний початок, він повинен бути дуже простим), ви побачите, що малюк здатний на самостійний твір кінцівки казки, без допомоги.

Твір за серіями картинок

Для такого заняття доведеться заздалегідь підібрати підходящу серію картинок. Наприклад, картинки з посібників з розвитку мовлення, що складають серію ілюстрацій на якийсь один сюжет. З цією метою зручно використовувати логопедичні альбоми, різні посібники та букварі. Якщо дитина не відвідує дитячий сад, їй подібні вправи потрібні обов’язково: саме цей вид роботи викликає труднощі у хлопців при вступі до школи. Час від часу дидактичний матеріал потрібно оновлювати, придумувати нові варіанти роботи зі старими картинками. Твір по картинках виявиться незамінним в довгій дорозі та під час хвороби малюка, коли потрібно якийсь час утримувати його у відносно нерухомому та спокійному стані.

Мета даного завдання – допомогти побачити барвистість, яскравість створених на картинці образів; формувати вміння правильно підбирати дієслова та прикметники для характеристики персонажів. Вам доведеться вчити малюка вибудовувати сюжет в логічно вірну послідовності, давати характеристику місця та часу дії – це повинно сприяти розвитку уяви та творчого мислення дитини. Розглядаючи з малюком перший малюнок, зверніть увагу дитини на те, що за місцевість зображена на малюнку: «Кого (яких персонажів) ти тут бачиш? Що вони роблять? Де вони знаходяться? Яка обстановка навколо них? Яка пора року? Які ознаки про це говорять? »Використовуючи ілюстрації до казок, потрібно обов’язково звернути увагу малюка на те, що сюжет картинок казковий (наприклад, мишка грає в повітряну кульку та ін.) .

Початок казки складається по першій картинці («Жили-були …»). Друга картинка розглядається більш детально: дорослий звертає увагу дитини на більш дрібні предмети: «Як ти думаєш, що це таке? Цікаво, навіщо він (вона, воно) тут потрібен? »Дорослий може допомогти придумати імена героям, запитати, який персонаж особливо сподобався та чому. У процесі роботи з картинками потрібно емоційно реагувати на дитячі репліки, допомагаючи в творі казки та описі героїв, ставити в динамічному темпі допоміжні запитання. Коли казка буде придумана, можна запропонувати малюкові розповісти її кому-небудь із рідних, а також повідати слухачам про процес її створення.

Колективний твір

Чим не розвага на дитячому святі або під час сімейних посиденьок? Беруть участь відразу кілька дітей. Діти пропонують тему, героїв казки, дорослий займається сюжетом, залучаючи хлопців до його розвитку. Присутність відразу декількох учасників робить твір казки більш різноманітним, цікавим, а її зміст повним та глибоким. Якщо ви залучите інших дорослих, це тільки збагатить гру. У процесі спільної діяльності дитина отримує наочне уявлення про те, що значить придумувати казку поетапно. Гра привчає її більш чітко та продумано складати фрази, адже її має зрозуміти інший учасник, щоб придумати своє продовження.

Спочатку запропонуйте придумати назву казки, героїв, розповісти, якими вони будуть, описати їх зовнішній вигляд, настрій. Потім казка «збирається» з дитячих відповідей на Ваші запитання: «З чого почнеться казка? Як будуть розвиватися події? (Що станеться далі) Який момент буде найгострішим? Який – найцікавішим, забавним? Чим закінчиться казка? »Свої відповіді-продовження учасники висловлюють по ланцюжку, один за одним. Зміна питань у процесі створення казки активізує увагу дітей. Якщо діти впевнено справляються зі створенням казки за запропонованим планом, можна запропонувати додаткові питання, підказуючи нові напрямки фантазування. Запропонуйте дітям переказати вже складене, залучіть до обговорення того, що склали інші. Складену казку варто записати, щоб прочитати її на наступний день або при новій зустрічі друзів. Можна продовжити дітям створення казкового «серіалу».

Казка про конкретний персонаж

Сюжет багатьох казок побудований на основі різноманітних дій будь-якого персонажа, який проходить шлях (вчиняє дії) з певною метою. При цьому взаємодіє з іншими об’єктами: долає перешкоди, вирішує завдання, змінюючись сам та змінюючи навколишнє. Якщо ж герой за сюжетом казки вирішує творчі завдання при взаємодії з оточенням, має певну мету, змінюється сам, робить висновки з життєвих уроків, то його дії призводять до позитивного результату. Запропонуйте дитині вибрати собі будь-якого персонажа, описати його, придумати йому невелику пригоду та розповісти казку від першої особи в якості вигаданого персонажа.

Спочатку дорослий може запропонувати дитині свій варіант казки або її приблизний план: потрібно продумати, якого героя вибрати (доброго чи злого, ледачого або працелюбного та ін.); визначити його характер, мотиви та цілі вчинків; вирішити, в яку ситуацію його помістити (вибір місця дії); описати дії головного героя для досягнення мети (герой хотів чогось досягти та в результаті).

Потім підводиться підсумок: як змінився герой? Для отриманої казки придумується назва. Самостійне визначення героя та цілей його дій, міркування про досягнуті ним результати, формулювання висновків, а також вигадування назви казки – все це умови морального виховання вашого малюка, умови формування у нього навичок міжособистісного спілкування.

Казка по заданій темі

Дитині пропонується скласти казку на запропоновану тему. Це вимагатиме від неї вміння діяти по заданому плану, діяти в рамках запропонованих обставин. Іноді такий підхід полегшує завдання: потрібно лише підставити відповідні за змістом слова або пропозиції, але часом буває дуже важко відповідати чужому задуму. Часто саме такі труднощі зустрічаються у домашніх дітей при вступі до школи.

Казка про іграшки

Виберіть для казки іграшки, наприклад, кішку та мишку, та починайте розповідати, супроводжуючи слова показом дій: «Жила-була пухнаста кішка (обов’язково потрібно погладити кицьку, показавши її пухнасту шерсть, дізналася кішка, що мишка в її будинку нірку собі влаштувала (показати уявний будиночок кішки та мишку в нірці). Ось стала вона її вартувати. Тихенько ступає кішка пухнастими лапками, її зовсім не чути. Вибігла мишка погуляти, далеко від норки втекла. І раптом побачила кішку. Хотіла її кішка схопити. Та не так сталося як гадалося! Спритна мишка прошмигнула в свою нірку».

Потім запропонуйте малюку подумати, про які іграшки він хотів би розповідати. В процесі виконання такого завдання активізується словник дитини (вона активніше використовує ті слова, які вже знає, але поки не використовує в своїй мові, розвивається зв’язкова мова: дитина підбирає потрібні визначення, утворюючи відповідну граматичну форму прикметника, та на цьому ж словниковому матеріалі будує зв’язне висловлювання. Відповідаючи на питання, вона звертає увагу на характерні особливості зовнішнього вигляду іграшок (колір, форма, матеріал, підбирає порівняння, визначення. Згодом заохочуйте цей вид творчості в грі дитини. Запропонуйте зробити малюнок до казки, попросіть розповісти (показати) казку про іграшки бабусі або друзям.

Творіть, вигадуйте, пробуйте! Дитяча казка завжди була абсолютно особливим жанром народних казок та служила не тільки засобом забави для дітлахів, а й одним з найважливіших засобів розвитку мислення дітей та освоєння ними досвіду попередніх поколінь!

comments powered by HyperComments