Слідство зайшло в глухий кут?

Слідство зайшло в глухий кут?

Вправа з арт-терапії: Вигадай казкуВигадати казку – дуже гарна вправа в АРТ-терапії. Вам потрібно знайти причину дивної поведінки дитини, її переживань або занепокоєння? Або вам не вдається встановити високу ступінь довіри, коли «слідство зайшло в глухий кут» – можна запропонувати дитині вигадати казку.

Шановні, батьки, колеги, вчителі! Казка – це безпечний чарівний дитячий символ, тому зазвичай не викликає опору та відмови. Вигадування власної казки передбачає повну свободу творчості: будь-який час, будь-які герої, будь-які події. Але в цьому і є складність для арт-терапевта, батьків: завдання нестандартне, результат непередбачуваний, інтерпретація в значній мірі залежить від досвіду та інтуїції.

У вправі «Вигадай казку» діють основні принципи проективних методів: невизначеність стимульного матеріалу, закрита інструкція, заборона на оцінку роботи. Простіше кажучи, ви даєте дуже коротке завдання «Вигадай свою казку. Будь-яку, яку хочеш» та більше ніяких уточнень, ніяк оцінюєте роботу «казкаря» (коментарі типу «що за дурниці ти вигадуєш», «ти що, не можеш скласти нормальну казку?» Або «знову ти про своїх динозаврів», так само як та «це найкраща казка в світі» – категорично ЗАБОРОНЕНО!).

Вправа з арт-терапії: Вигадай казку Вправа з арт-терапії: Вигадай казку

Інструкція: «Вигадай казку»

Іноді у дитини виникають труднощі з тим, як почати. Тоді можна задати питання: «Хто буде головним героєм твоєї казки?», «Яка історія з ним сталася?». Казку краще відразу записувати на листочок або диктофон, відео, якщо дитина не заперечує («Ти не проти, якщо я буду записувати твою казку?»). Якщо дитина в якийсь момент запнулася та не знає, як продовжити, ви можете перечитати вголос вже вигадану казку та запитати: «Що ж було далі?» Буває, що діти захоплюються розповіддю та застряють на одному моменті, повторюючи його знову та знову, розписуючи занадто докладно (наприклад, ситуацію бою або діалог героїв). В такому випадку можна також перечитати вже вигадану частину казки та задати питання: «Чим же закінчився бій? Хто переміг?» Або «Що ж вони вирішили? До чого домовилися?»

Дітям може бути складно самостійно вигадати вступ, зав’язку, кульмінацію та розв’язку. Тому ваші навідні запитання на кшталт: «Що ж було далі?», «І що він тоді зробив?», «Чим же все закінчилося?» – не тільки продемонструють ваш інтерес до казки, а й допоможуть логічно вибудувати розповідь.

Коли казка вигадана повністю, прочитайте її вголос та з виразом автору (а іншим людям – тільки якщо вона дозволить). Можливо, дитина захоче внести в неї якісь зміни та доповнення.

Звичайно, краще, щоб у історії був щасливий кінець. Тому, якщо підсумок вийшов сумний, то можна запропонувати вигадати ще 1-2 альтернативних завершення казки. При цьому ви не відкидаєте перший варіант закінчення, а вигадуєте додаткові.

І в кінці – МАЛЮНОК головних героїв!

Вправа з арт-терапії: Вигадай казку Вправа з арт-терапії: Вигадай казку

Таким чином ви допомагаєте дитині подивитися на ситуацію під іншим кутом, побачити різні варіанти поведінки та результату подій.

Подякуйте автора-казкаря, за його працю, можливості. Це відмінний стимул для поліпшення розмовної мови, написання творів, переказів. Успіхів!

comments powered by HyperComments