Як навчити читати

Як навчити читати

Як навчити читатиЧитання – це не складання складів у слова, а породження смислів. Навчитися читати – значить, навчитися бачити те, що ховається за текстом. Дитина, яка просто складає букви – не читає, тобто не породжує смисли. Вона просто озвучує символи на сторінці книги. Треба, щоб у неї сформувалася смислова та уявна мускулатура читання, так само, як формується мускулатура атлета. Щоб дитина навчилася уявляти те, що вона читає. Але саме цього школа не вчить.

Рішення: книги без картинок та «дірчасте читання»

Перша умова – треба взяти книгу без картинок. Візьмемо «Вінні Пуха» та прикриємо рукою картинку. Читаємо: «Іноді, – сказав Іа, – коли люди забирають чийсь будинок, там залишається шматочок-другий, який їм не потрібний, який вони з задоволенням повернуть колишньому господареві». «Іноді» … – прочитавши це, я роблю паузу. Дитина повинна усвідомити, що для неї означає слово “іноді”. Ми запускаємо ланцюг внутрішніх асоціацій. “Іноді ми з мамою ходимо в кафе”. “Іноді мені буває боляче”. Читання, таким чином, передбачає створення всередині себе героїв та візуальних образів. Іншого настільки ефективного інструменту людство ще не вигадало.

Крім того, під час цих пауз та запуску уяви дитина починає багатовимірно сприймати слово. Вона вчиться розрізняти закінчення слів та відмінки. У неї швидко починає розвиватися синтаксичний, орфографічний та смисловий слух. Так вона починає вчитися читати. А коли діти починають відчувати текст, вони розуміють, що це – набагато цікавіше, ніж дивитися кіно. Читання перемагає візуалізацію, якій за останні тридцять-сорок років у світі стало занадто багато.

Чи варто поспішати навчати читанню?

Часто батьки підганяють свою дитину в оволодінні навичками читання та письма, вважаючи, що будь-яка затримка – відхилення від норми.

Всьому свій час

Тим часом, необхідно враховувати природний хід розвитку пізнавальних здібностей маленької людини. Так, наприклад, не має сенсу навчати дитину читанню, поки у неї не виробляться елементарні здібності запам’ятовування – наприклад, послідовності пір року та днів тижня.

Також, перш ніж вчитися читати, дитина повинна навчитися співвідносити реальні об’єкти з їх графічними образами – це дає навик малювання.

Як влаштований механізм?

Важливо розуміти, з чого складається процес оволодіння читанням. В першу чергу дитина засвоює алфавіт (мовний рівень), потім приходить усвідомлення тексту, розуміння сенсу. У перші 2-3 роки навчання необхідний саме такий поетапний режим: в першому класі більшість дітей читають по буквах, та потім, почувши, що вийшло, називають слово цілком. Озвучування поступово призводить до усвідомлення того, що дитина прочитала.

Все це повинні розуміти батьки – та не квапити, а допомагати своїй дитині пройти необхідні етапи розвитку пізнавальних навичок.

Техніка читання

Якість читання дитини в перші шкільні роки може бути індикатором її загального розвитку – та розвитку мовлення зокрема. Ця якість оцінюється за такими параметрами:

  • спосіб читання: по складах або слова цілком;
  • наявність помилок та запинок при читанні;
  • усвідомленість: ступінь розуміння прочитаного тексту;
  • виразність: розставляння смислових акцентів голосом та інтонацією;
  • кількість слів за хвилину.

Нормативи оцінки якості читання на кінець 1, 2, 3 та 4 класів:

1 клас

Швидкість читання – від 20 слів за хвилину. Читання усвідомлене, без помилок, допускається читати складні слова (з 3 складів та більше) по складах, прості – обов’язково цілком.

2 клас

Швидкість читання – від 45 слів за хвилину. Читання цілими словами незалежно від кількості складів. Без помилок та запинок. Читання усвідомлене, з розстановкою акцентів (пауз та наголосів) та інтонаціями.

3 клас

Швидкість читання – від 70 слів за хвилину. Читання цілими словами. Без помилок та запинок. Розставлення пауз та інтонації показують повне розуміння змісту тексту.

4 клас

Від 85 слів за хвилину. Читання цілими словами. Без помилок та запинок. Розставлення пауз та інтонації демонструють повне розуміння змісту тексту. З’являється вираз власного ставлення до прочитаного.

Якщо якість читання дитини не відповідає цим нормам, не потрібно переживати та підозрювати відставання в розвитку. І головне – не “женіться” за кількістю слів за хвилину: головне, все ж, правильність та усвідомленість, а швидкість прийде з часом.

Як допомогти?

Перш за все важливо визначити причину – це допоможе прийняти своєчасні та ефективні заходи. Причин може бути багато – від простого небажання вчитися до порушень зору, слуху, письма та інших порушень зі сфери компетенції логопеда. У будь-якому випадку, не чекайте, що все налагодиться саме собою – зверніться за консультацією до кваліфікованого фахівця. Логопед проводить комплексну діагностику читання та письма та пропонує курс з 10 занять (2-3 рази на тиждень). На заняттях він використовує комплекс методик, спрямований на усунення причин, що гальмують розвиток читання: вправи для зору, слуху, письма, уваги.

comments powered by HyperComments